UUTTA/ASOY

 

KUNNIAMAININTA LOGOMON SILTASUUNNITTELUKILPAILUSSA

 

Arkkitehtitoimisto Aaro Söderlund Oy on 23.6.2016 saavuttanut toisen sijan (kunniamaininta) Turun kaupungin järjestämässä Logomon siltasuunnittelukilpailussa.

 

Kyseessä oli kutsukilpailu, johon valittiin 6 parhaaksi arvioitua työryhmää.

 

Arkkitehtitoimistomme lisäksi työryhmäämme kuuluivat myös Suomen johtava siltasuunnittelija WSP Finland Pekka Pulkkisen ja Esko Järvenpään johdolla, Arkkitehtitoimisto Jussi Tervaoja, energia- ja valastussuunnittelija Janne Käpylehto sekä kansainvälisestitunnustettu saaristolainen muotoilija Stefan Lindfors.

 

Työryhmän La Bamba -kilpailuehdotusta tuomaristo luonnehti kokonaisvaltaiseksi ja kunnianhimoiseksi kevyenliikenteen ratkaisumalliksi Turun keskustaan. ”Perinteinen ja varmaotteinen

kotelopalkkisilta on saanut katteekseen rohkean ja ainutkertaisen, geometrisesti vapaamuotoisen lasikuoren, joka on itsenäinen ja omaehtoinen taideteos”, arvioi kilpailun tuomaristo.

 

Tuomaristo arvosti La Bamba -kilpailuehdotuksessa myös sen toiminnallisuutta. ”Suunniteltu silta on muutakin kuin ylityspaikka: sen laajennetussa keskeistilassa voidaan tekijän mukaan järjestää eriluonteisia tapahtumia ja aktiviteettia. Polkupyöräilijät on otettu keskeisenä käyttäjäryhmänä huomioon ja mitoituksessa on otettu kaistojen eriyttämisvaatimus hyvin osaksi suunnittelutehtävää”.

 

Linkki kilpailun verkkosivulle

KONSEPTISUUNNITELMA NAUVON - PARAISTEN SILLAKSI

 

 

Saaristotie on Suomen strateginen yhteys Ahvenanmaalle ja Ruotsiin. Konseptisuunnitelma sen ‘yhden sillan ratkaisuksi' Nauvon Prostvikin ja Paraisten Lillmälön lauttavälillä laadittiin ASOYssä 2013 - 2014 ilman ulkopuolista toimeksiantoa. Tämä ‘Suora silta’ julkaistiin Paraisten yrittäjäristeilyllä lokakussa 2014. Kaikki mitä tapahtui sen jälkeen on historiaa!

 

Vanhan hyvän periaatteen mukaan lähtökohdaksi otetaan se mitä on olemassa. Saaristotie ja sen vastakorjatut sillat (Lillmälö // Mattholm // Sattmark) tuleekin hyödyntää maksimaalisesti, ja lisätä niihin ainoastaan se palanen joka kokonaisuudesta puuttuu - ‘Suora silta’ ja sen lyhyet rampit.

WSP Groupissa tehtyjen laskelmien mukaan Suoran sillan taloudellinen hyöty tulee esiin pitkässä juoksussa: se säästää peräti 300 miljoonaa euroa verrrattuna lauttakuluihin 100 vuoden tarkastelujaksolla.

Kaikki se mitä ei tarvita tulee jättää pois: ‘Less is more’. yli 10 km pituinen Haverön reittivaihtoheto (Maakuntakaava ja YVA 2002) on monine siltoineen varsin monimutkainen ratkaisu joka on tuskallinen saaristolaisille ja haitallinen luonnolle. Moni seikka puhuukin Suoran sillan puolesta.

 

 

AARO
SÖDERLUND OY

ARKKITEHTITOIMISTO

AARO
SÖDERLUND OY

ARKKITEHTITOIMISTO