NYHETER/ASOY

 

HEDERSOMNÄMNANDE PÅ PLANERINGSTÄVLINGEN OM GÅNGBRON TILL LOGOMO

 

Arkitekbyrå Aaro Söderlund Oy har 23.6.2016 uppnåt andra priset (hedersomnämnande) på planeringstävlingen om gångbron mellan Formansgatan och Logomo, som Åbo stad hade anordnat.

 

På tävlingen för inbjudna valdes 6 högst uppskattade arbetsgrupper av de 12 anmälda.

 

Utöver vår arkitektbyrå hörde till arbetsgruppen den ledande broplaneringsgruppen WSP Finland under ledning av Pekka Pulkkinen ja Esko Järvenpää, Arkitektbyrå Jussi Tervaoja, energi- och ljusdesigner Janne Käpylehto och den internationellt erkända formgivaren, skärgårdsbon Stefan Lindfors.

 

Arbetsgruppens bidrag 'La Bamba' betecknade prisnämnden som en genomgående ambitiös lösningsmodell för den lätta trafiken i Åbo centrum. ”Den traditionella och stadiga balkbron har fått en djärv och enastående, geometriskt friformad glasbeläggning, som är ett fristående och och spontant konstverk' anslår prisnämnden.

 

Prisnämnden uppskattade på bidraget 'La Bamba' även dess funktionalitet. 'Den planerade bron är mycket annat än bara en övergång: i det utvidgade centrala utrymmet kan man enligt planeraren arrangera olika tillställningar och aktiviteter. Cycklisterna har beaktats som en avgörande användargrupp, och kravet att skilja av de olika filerna har bra betraktats som en väsentlig del av planeringsuppgiften'.

 

Länk till tävlingens officiella webbplats

 

KONCEPTPLAN FÖR NAGU - PARGAS BRON

 

Skärgårdsväg är Finlands strategisk förbindelse till Åland och Sverige. Konceptplanen för en ‘direkt bro' på färjeplatsen Prostvik Nagu - Lillmälö Pargas skapades av ASOY utan inköpsorder 2013-2014. Allt vad hände efter den publicerades under stadens entreprenörskryssning i 30. oktober 2014 är historia!

 

Enligt gamla goda principen Man tager hvad man hafver skulle Skärgårdsvägen med dess renoverade broarna (Lillmälö // Mattholm // Sattmark) användas maximalt - och tillsätta endast den bit som fattas - det vill säga ‘direkt bro' med korta rampar.

Enligt längre tids kostkalkyler av WSP Group skulle denna lösningen ge även 300 miljon euro bonus jämfört med färjetrafikens 100 års kumulativa kostnader.

 

Allt det som inte behövs skulle lämnas bort: ‘Less is more’. Den över 10 km långa Haverö rutten (på Landskapsplan och YVA 2002) med många broar är mycket komplicerat lösning, som är pinsam åt skäriborna och våldsam till naturen.

Det finns många sak som stöder ‘direkt bro’.

 

Klicka för fler bilder av vår konceptplan

 

AARO
SÖDERLUND OY

ARKKITEHTITOIMISTO

AARO
SÖDERLUND OY

ARKKITEHTITOIMISTO